|
Praegusel ajal kerkib üles järjest uusi teoloogiad:
feministlik teoloogia, homoseksualistide teoloogia, «Jumal
on surnud»-teoloogia, liberaalne teoloogia ja palju teisi.
Nii pean tutvustama veel ühte teoloogiat - laste teoloogiat.
Kindlasti eelistab Jeesus laste teoloogiat paljudele tänapäeval
pakutavatele teoloogiatele. Jeesus ütles: «Tõesti,
ma ütlen teile, kui te ei pöördu ega saa kui lapsed,
ei pääse te taevariiki!»
Saada kui lapseks tähendab mõelda nagu laps mõtleb.
See kehtib ka teoloogilistes küsimustes. Mu pojapoeg Alex
(kes kuue aastaselt tundis Piiblit küllalt hästi) ütles
mulle kord: «Piibel on kirjutatud lastele. Egiptuse orjusest
tulid välja vaid lapsed: täiskasvanud jäid kõik
Egiptusesse. Ainult Jumala LAPSED lähevad taeva. Taevas on
koht, kus on ainult täiskasvanud!»
Jeesus õpetas, et me peame saama laste sarnasteks ja selle
üle on pead murdnud nii teoloogid kui filosoofid. Mida Jeesus
sellega mõtles? Kas ta mõtles, et me peame asju
lihtsamalt võtma, olema alandlikumad, rohkem avatumad ja
usaldavamad? Võibolla ta mõtles, et me peame olema
valmis mängimiseks? Milliseid lastele omaseid jooni ta tahab,
et me jäljendaksime?
Saksa filosoof Karl Jaspers ütles: «Iga inimese loomuses
on olla filosoof. Selle tõestuseks on need imelised küsimused,
mida lapsed küsivad. Väga tihti võime kuulda
nende huultelt suuri filosoofilisi ütlusi.»
Psühholoog Carl Jung läks veelgi kaugemale. Ta soovitas
täiskasvanutel, kes ei suutnud rahulikud olla, mänguasjadega
mängida. Jung väitis, et vähemalt ta enda puhul
aitas see vaimne harjutus küll.
Kord ütles üks 4-aastane türgi tüdruk: «Kui
Jeesus tagasi tuleb, on tal süled mänguasju täis.»
Kui meie ei saa laste sarnasteks, kellele ta need mänguasjad
annab?
Teinekord võivad lapsed olla siiramad ja ausamad kui täiskasvanud.
Kord, kui Päästearmee rajaja proua Cathrine Booth oli
jutlustamas, märkas ta kiriku esimeses reas nutvat last.
Naine jättis jutluse pooleli ja ütles: «On väga
liigutav näha, kuidas see väike laps Jeesuse kannatuste
pärast nutab.»
Nii mõnigi täiskasvanu oleks sellise komplimendi üle
õnnelik olnud, aga laps tõusis püsti ja ütles:
«Ei proua, mulle lendas kärbes silma.»
Suured inimesed, õppigem lastelt ja ärgem näidakem
välja rohkem vaimsust kui me tegelikult omame.
Laeva kapten võttis oma 6-aastase tütre merereisile
kaasa. Merel tõusis suur torm ning anti käsklus, et
kõik reisijad läheksid päästepaatidesse.
Teenijanna läks kajutisse kapteni tütart üles äratama.
«Ruttu!» ütles ta väikesele tüdrukule,
«Tule ruttu! Laev läheb kohe põhja!»
Tüdruk küsis: «Kus mu isa on?»
«Kapten on tüüri juures.»
«Siis võin ma edasi magada,» ütles tüdruk
rahulikult. «Mu isa ei lase laeval põhja minna, kui
ta laps on pardal.»
Usaldagem meiegi sama siiralt oma taevast Kaptenit!
Metodistlik misjonär rääkis Aafrikas olles loo
lapsest, kes oli pühapäevakoolis käies kuulnud
lugu sellest, kuidas Aabel Jumalale talle ohverdas. Järgmisel
päeval tegi see laps paarist kivist põllu peale altari.
Altari peale pani ta lambakarbonaadi tükikese. Siis ta palus:
«Jumal, mu Isa, ma olen teinud Sulle ohvri. Mul on vaid
kaks penni ja ma ei saa osta lammast. Kui mul oleks lammas, siis
ma annaksin selle sulle, aga mul on vaid see tükk liha. Palun,
mu Isa, saada tuli taevast seda sööma.»
Jumal puudutaski liha, kuigi mitte tulega. Sipelgad tulid ja sõid
selle ära. Sipelgad kuuluvad Jumala loomingusse nagu tulekeeledki.
Olgem lapse kombel valmis järgima vanaaja pühade meeste
eeskuju ja tooma Jumalale ohvreid.
Charles Spurgeon ütles kord: «Kui viie-aastast last
korralikult õpetada, võib ta uskuda ja sündida
uuesti samamoodi nagu täiskasvanugi.» Sellest järeldub,
et viieaastasel lapsel võib teoloogiast juba päris
hea arusaamine olla.
Lapsepõlves oli ema Spurgeonile öelnud: «Charles,
me oleme isaga kasvatanud sind õiguses. Me oleme õpetanud
sulle Jumala Sõna. Oleme elanud su ees jumalakartlikku
elu. Kui sina ei ela oma elu jumalakartlikult, siis seisame me
Jumala ees kohtumõistmise päeval ja tunnistame sinu
vastu.»
Kui Spurgeon suureks kasvas, väitis talle kord üks sõber,
et lapsed ei saa tegelikult evangeeliumist aru. Spurgeon viis
sõbra pühapäevakooli. Sõber küsis
lastelt: «Milline süda teil on?»
Lapsed vastasid: «Meil on väga hea süda.»
Mees ütles Spurgeonile: «Näed nüüd!
Laps ei saa evangeeliumi ABCst midagi aru. Ta ei tea, et ta on
patune.»
Spurgeon küsis lapselt: «Kuidas sa tead, et su süda
on hea?»
Laps vastas: «Mul oli vana süda, mille ma pärisin
oma patustelt esivanematelt. Aga Jeesus andis mulle uue südame.
Jeesus ei anna halbu südameid! Kui ta andis mulle uue südame,
siis peab see olema hea süda.»
Kui mu lapselaps Amelie oli 4-aastane, oli ta minu ja mu naisega
koos kirikus San Bernardinos Kalifornias. Äkki tõusis
ta ilma igasuguse välise põhjuseta püsti ja ütles:
«Jeesus, ma kuulun sulle.»
Sellest ajast saadik on ta kindlalt eiranud kõiki, kes
on püüdnud teda veenda oma elu Kristusele andma. Ta
ütleb vaid: «Ma juba andsin oma elu talle. Ma olen
Jumala laps. Ma olen selles kindel.»
Kui laps saab olla nii kindel, et Kristus on ta oma armastava
hoole alla võtnud, miks peaksime me eales kahtlema, et
armastava Päästjana on Ta ka meid vastu võtnud?
Lapsed küsivad tihti : «Kuidas Jumal välja näeb?»
Mul on sellele lihtne vastus: «Kuidas näeb välja
kujutis kaleidoskoobis?»
See kujutis muutub kogu aeg.
Piiblis samastatakse Jumalat paljude asjadega: armastusega, põletava
tulega, lõviga, kiviga, sõjamehega, Päevadelt
Vanaga ja palju muuga. Kõik võib teda kujutada,
sest ta hõlmab kõike. Ta on kõik kõiges.
Kui laps selle peale ütleb: «Ma ei saa sellest aru!»,
siis mina ei saa ka sellest aru. Sa ei peagi Jumalast aru saama,
vaid Teda armastama. Ta on rohkem kui ükski inimene suudab
ette kujutada. Ta on see, kes Ta on, mitte see, kelleks meie Teda
peame.
Kord pidi nelja-aastane poiss mängima jõuluetendusel
Joosepit ja samavanune tüdruk Maarjat. Etenduse ajal aga
hakkasid lapsed lava peal tülitsema.
Poisi isa tõreles temaga. «Kas sul pole meeles, keda
sa praegu mängid? Joosep ei tülitsenud kunagi Maarjaga!»
Poiss vastas: «Kust sa tead?»
Isa jäi tummaks. Kust ta seda teab?
Ja tõsi on - ta ei teadnudki.
Aga siiski me teame piiblist, et jüngrid tülitsesid
üksteisega. Maalid, mis näitavad pühakuid alati
naeratavatena, on täiskasvanute väljamõeldised.
Lapsed teavad, et ka pühad mehed võisid maa peal olla
nõrgad ja maised - eriti, kui nad elavad koos vanematega,
kes on kristlased!
Aga kui keegi juhtumisi tülitseb või sooritab mõne
muu patu, siis ei tähenda see, et ta ei ole enam pühak.
Kristlus ei ole lihtsalt varandus ega ka lihtsalt maine astja.
See on varandus maises astjas. Eita astja olemasolu ja sa eitad
ka kristlase olemasolu.
Holman Hunti kuulsa maali «Kristus koputamas uksele»
ees seisis suur hulk imetlevaid muuseumikülastajaid. Üks
kiitis autori värvidevalikut, teine märkis ära
Jeesuse ilmet, kolmas märkas, et uksel puudus välimine
link, millest ta järeldas, et südant saab avada vaid
seestpoolt. Veel üks märkas, et Jeesuse jalad on maalitud
nii, justkui suunduksid need ukse juurest eemale, kaua aega oodanuna
oli Jeesus nüüd ära minemas.
Ainult üks laps küsis midagi, mis on tegelikult tähtis:
«Isa, kas nad lasevad ta sisse?»
See oli väga lihtne küsimus. Aga see oligi maali mõte.
Kõik teised nüansid olid tähtsusetud.
Teadlane rääkis lastele Einsteini relatiivsusteooriast.
Üks lastest küsis: «Aga mis siis, kui Einsteinil
ei olnud õigus?»
Ainult Jumalat võib lõpuni usaldada. Kõiki
inimlikke väiteid tuleb kohelda mõõduka skeptitsismiga.
Kord küsiti kardinalilt: «Mida te teeksite siis, kui
teadlased ühel häälel väidaksid, et piibel
on otsast otsani vale?»
Kardinal vastas: «Ma ootaksin natuke! Teadlased ei jää
oma väidetele kuigi kauaks kindlaks.»
Miks on laste teoloogias nii palju küsimusi? Kas teoloogia
pole vaid dogmaatiliste väidete kogum?
Ei, ei ole.
Neljas evangeeliumis küsib Jeesus 287 küsimust. Tema
teoloogilisi väiteid on arvuliselt palju vähem.
Tema esimene kirjapandud ütlus on küsimus: «Miks
te olete mind otsinud?» (Lu 2:49). Lapsena templis olles
veetis ta enamuse ajast nagu lapsed ikka lihtsalt kuulates ja
küsimusi küsides. (Lu 2:46).
Täiskasvanuna oli talle see lapselik joon alles jäänud.
Isegi ristil olles küsis ta küsimuse: «Mu Jumal,
mu jumal, miks sa mu naha jätsid?» (Mk 15:34).
Hiljem seistes silmitsi oma koguduse vaenlasega, küsis ta
temalt: «Saulus, Saulus, miks sa mind taga kiusad?»
(Ap 9:4).
Kui ma kristlaseks sain, küsisin ma endalt kaks olulist küsimust
ja ainsad vastused, mis ma neile Piiblis leida suutsin, olid kaks
uut küsimust.
Esiteks pidin ma teada saama, milline on tõeline kogudus?
Piibel vastas: «Kes see on, kes koiduna alla vaatab,
ilus nagu täiskuu, selge nagu päike, kardetav nagu väehulk
lippudega?» (Ülemlaul 6:10).
Teiseks pidin ma teada saama, milline on pastor, keda ma usaldada
ja järgida võin. Jällegi vastas Piibel mulle
küsimusega: «Kes küll on ustav ja arukas majapidaja,
kelle isand seab oma pererahva üle neile parajal ajal andma
määratud moona?» (Luuka 12:42).
Küsimus on: «Kes?», vastus on samuti: «Kes?»
Küsimustel on tõelises teoloogias oluline osa. Nagu
Heidegger ütles: «Küsimuste küsimine on mõtlemise
vagadus.»
«Sest me tunnetame poolikult» (1 Ko 13:9).
Koolitunnis küsis üks laps: «Miks Jumal lõi
maakera?»
Enne kui õpetaja jõudis vastata, ütles 7-aastane
poiss: «Jumal lõi maakera selleks, et inimestel oleks
mille peal seista.»
Poiss jagas asja. Samal põhjusel on Jumal inimkonnale andnud
ka käsud, prohvetid, piibli - ja ka oma Poja.
|